HT - Chicken Race
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

UTVÄRDERING

+3
IgelQott
Zobeish
Vistrand
7 posters

Gå ner

UTVÄRDERING Empty UTVÄRDERING

Inlägg  Vistrand tor nov 11, 2010 12:10 am

Utvärderingsdags!

Ännu en säsong är till ända och för att göra cupen ännu bättre så tänkte jag att det vore på sin plats med en utvärdering så man kan få lite synpunkter och åsikter om saker och ting. Skriv fritt vad ni tänker, vill och tycker, jag har listat några punkter som kan få igång tankarna, men känn er inte låsta att följa dem eller svara på alla om ni inte vill!

Like a Star @ heaven Cupens Upplägg
Var det bra med två gruppspel?
Var det bra med sorteringsmatcher i början?
Lagom lång turnering?
Cupen startade under omgång 3 av Sv.cupen. Bör starten flyttas fram?
Var det bra med paus mellan gruppspelen? (aka. mellankval)

Like a Star @ heaven Tippningsligan
Bra upplägg? Tippa enbart 1 x 2? eller resultat på alla?
Hur hård ska man vara vid tippningsgränsen? Är det en bra gräns?
Ska tippningen vara fortsatt öppen? Dold till matchstart?

Like a Star @ heaven Statistik
Tillräckligt mycket? För mycket?
Kort, Mål, Veckans Lag, är de bra, eller överflödiga?

Like a Star @ heaven Regler
Ska vi vara hårdare med oanmälda w-o.s? 2st/säsong för mycket?
Ska vi vara hårdare med att boka match senast söndag kväll?

Like a Star @ heaven Forumet
Vad tycker ni, har det skötts okej, funkar forumet som en samlingspunkt som det var tänkt, vill ni hellre se en dedikerad hemsida ? eller vill ni helt rakt av ta bort forumet och köra på nån inhouse hattricklösning med mail och deras forum ? Behövs det mer moderatorer ?

Like a Star @ heaven Övriga ämnen

Senast ändrad av Vistrand den tor nov 11, 2010 3:01 pm, ändrad totalt 1 gång
Vistrand
Vistrand
Cup Admin

Antal inlägg : 330

Till överst på sidan Gå ner

UTVÄRDERING Empty Sv: UTVÄRDERING

Inlägg  Vistrand tor nov 11, 2010 12:10 am

Förra säsongen diskuterade vi bl.a. paus mellan gruppspel, att börja under omgång tre av svenska cupen och huruvida cupen riskerade att bli alltför ojämn när vi tog in nya lag. Så här i retroperspektiv, hur ser ni på dessa frågor? Var det t.ex. bra med paus? Blev det för ojämnt eller var det hyfsat balanserat? Spelar det någon roll att vissa är bättre? (frågorna är riktade till alla, oavsett om ni var med redan säsong 1 eller var nytillskott under säsong 2)

Så här kunde det låta;

Wisst skrev:Jag uppfattade det som att de ville gärna följa säsongen dvs. börja efter andra omgången( förtydligande: under tredje omgången) av svenska kuppen, som denna säsong.

Carlssor skrev: Något som skulle kunna vara trevligt (och dra ut på cupen lite), är att ha ett uppehåll på någon vecka här och något där, för att ge folk chansen att träna upp andra spelsystem, som man kan ha i rock-ärmen både i cupen, men kanske framför allt i serien, [...] Så säg att man kör gruppspel i några veckor, paus en vecka, kanske ett andra gruppspel, paus, slutspel.

IgelQott skrev:[...] Däremot så vill vi ju ha en så jämn träningscup som möjligt och det passade ju väldigt bra att alla vi var nystartade, frågan är vad som händer när vi tar in mer spelare inför säsong 2, det tåls att diskutera här.
(för tråden i sin helhet, se tråden "Inför Säsong 2" i forumet "Cupen - Säsong 2")
Vistrand
Vistrand
Cup Admin

Antal inlägg : 330

Inlägg  Zobeish tor nov 11, 2010 6:07 am

Cupens Upplägg
Det var skit bra med två gruppspel vid 16 deltagare. Men tror själv att cupen måste justeras lite inför nästa då jag antar att fler deltagare dyker upp.
Gillade sorteringsmatcherna men är villig att avstå dom om något måste tas bort.
Bra turneringsläng, ÄNDRA INTE.
Nej inte flytta någonstanns.
Jag är lite emot ideen av paus i cupen då man kan göra de taktiska ändringarna innan Cupstart, gör man inte det har är det inte hela världen om man förlorar en match i mitten av cupen (antagligen) för att ändra speluppställning eller liknande.

Tippningsligan
Var lite emot tippningssystemet innan det började men när man har använt det i en stund så är den bra, så behåll.
Personligen tycker jag innan matchstart, annars ogiltligförklaras tippningen.
Öppen tippning annars kommer man tappa intresset.

Statistik
Jag älskar statistik så massor för min del bara folk hjälper till och uppdaterar regelbundet. Och ansvaret fördelas.

Regler
Min flickvän säger ju hårdare desto bättre, så jag kör med det på båda punkterna.Rolling Eyes

Övriga ämnen
Jag är nöjd med säsongens ChickenRace Cup och är nöjd att såpass många stannade ända till slutet. Tack för en bra säsong, nu ska bronspengen firas med handsprit från jobbet.
Zobeish
Zobeish
Statistics Manager

Antal inlägg : 172

Inlägg  IgelQott tor nov 11, 2010 10:31 am

Cupens Upplägg
Jag tycker den blev perfekt lagom lång, och det var kul med mellankval då man taggade om lite, speciellt för mig som det gick kasst i början för Smile. Angående sorteringsmatcherna så fungerar de bra för de som kommer en bit i vanliga cupen. Jag tycker v.3 är rimligt som startpunkt, startpunkten tycker jag får baseras utifrån hur långt det är troligt att majoriteten i träningscupen kan gå, lite flexibel kan man nog även vara på den här punkten.

Tippningsligan
Funkade mycket bra, även MrWipens tippningsida fyllde en bra funktion, gjorde det framförallt smidigare att slänga iväg tippningen. Och gränsen på 18:00 tycker jag är en bra gräns att ha.

Statistik
Stor guldstjärna till de som skött statestiken under den gågna säsongen. Jag har egentligen bara ett klagomål och det är att det är mkt statestik och i ganska oläsligt form, dvs spridda skurar i många trådar, kanske ska vi försöka hitta något sätt att få det överskådligt, även kika lite på om vi kan outsourcea lite av detta till CHPP sidor/program för att underlätta lite för de som sköter statestiken. Det kommer ju också behöva underhållas men i mindre utsträckning skulle jag tro.

Regler
Det går väldigt lätt att hitta träningsmatcher, det har hänt att jag inte bokat träningsmatchen föräns tisdag kväll tex. förstår att det kanske inte är optimalt, men jag tycker på den punkten kan vi vara lite snällare, skulle personen ifråga inte bokat innan tisdag kväll, så har man gott om tid på sig att hitta en annan träningsmatch (brukar gå på 2 sekunder). Däremot om man inte lyckas med det och får säg, 2 W:O matcher för att man inte lyckats boka en match, då är det Out som gäller. Alltså slappare regler för när en träningsmatch måste bokas, men hårdare för om man inte gör det överhuvudtaget.

Övriga ämnen
Hade varit kul med lite mer diskussioner innan match, även kanske en hjälp sektion, där man kan analysera varandras lag, och komma med synpunkter och konstruktiv kritik. Är det något som nån annan också tycker ?

Vill lägga till en punkt till:

Forumet
Vad tycker ni, har det skötts okej, funkar forumet som en samlingspunkt som det var tänkt, vill ni hellre se en dedikerad hemsida ? eller vill ni helt rakt av ta bort forumet och köra på nån inhouse hattricklösning med mail och deras forum ? Behövs det mer moderatorer ? etc etc
IgelQott
IgelQott
Admin

Antal inlägg : 126

https://htcup.swedishforum.net

UTVÄRDERING Empty Utvärdering

Inlägg  Darkbishop tor nov 11, 2010 2:27 pm

Cupens Upplägg
Tycker upplägget var bra och håller med om att starten bör anpassas efter majoritetens cupchans i vanliga cupen. Sen är ju frågan nu inför kommande säsong då vi troligen kommer bli fler än 16 lag, om man då kör någon form av "A-grupp" resp "B-grupp" beroende på seedning, placering m.m. och kör det i någon form av liga-upplägg istället. Där sedan bottenplacerade möter topp-placerade i stigande led. Detta är bara en tanke om de skulle bli svårt att fördela jämna grupper framöver.

Tippningsligan
Tycker jag är enkel att använda och bör behållas. En liten kul sak man skulle kunna tillägga är att man kan bocka i "veckans skrällvarning" i valfri match, som hade vart lite kul.

Statistik
Statistik är alltid kul läsning, men som tidigare nämnts så har de vart lite svårt att hitta den i alla trådar. Hade inte gjort något om det hade varit lite mer struktur på statistiktråden så de blir enkelt att se senaste osv....
Tillägg: publik liga?

Regler
De här med att boka in matcherna har ju funkat relativt bra, men de e ju synd när någon inte utmanar eller accepterar en utmaning och matchen blir en w.o. match. Tycker eg att själva matchbokningen/utmanandet ligger i bådas intresse och inte enbart hemmalaget. Detta för att öka chansen att matchen verkligen blir av. Sen som tidigare nämnts så är söndag kväll kanske lite hårt? Måndag 23:59 blir nog inga problem heller.

Övriga ämnen
För övrigt mycket nöjd!
Very Happy

Darkbishop

Antal inlägg : 79

Inlägg  fellah fre nov 12, 2010 6:45 pm

Cupens Upplägg
Var det bra med två gruppspel? Jag hade föredragit 1 gruppspel, med kanske dubbelmöte eller fler lag i gruppen.
Var det bra med sorteringsmatcher i början? Nej
Lagom lång turnering? Kanske lite lång Wink
Cupen startade under omgång 3 av Sv.cupen. Bör starten flyttas fram? Omgång 4 hade uppskattats.
Var det bra med paus mellan gruppspelen? (aka. mellankval) Ja.

Tippningsligan

Bra upplägg? Tippa enbart 1 x 2? eller resultat på alla? Bra som det är.
Hur hård ska man vara vid tippningsgränsen? Är det en bra gräns? Bra som det är.
Ska tippningen vara fortsatt öppen? Dold till matchstart? Fortsatt vara öppen.

Statistik
Tillräckligt mycket? För mycket?
Kort, Mål, Veckans Lag, är de bra, eller överflödiga?
Mål och Veckans lag vore najs.

Regler
Ska vi vara hårdare med oanmälda w-o.s? 2st/säsong för mycket? 2 blir bra.
Ska vi vara hårdare med att boka match senast söndag kväll? Tisdag tycker jag.
fellah
fellah
3ggr Cupsegrare
3ggr Cupsegrare

Antal inlägg : 109

https://www.facebook.com/profile.php?id=100000651082848

Inlägg  yeshimamore sön nov 14, 2010 9:41 pm

Cupens upplägg
Var det bra med två gruppspel? Nja, räcker med ett
Var det bra med sorteringsmatcher i början? Ja, om cupen börjar som den började nu
Lagom lång turnering? Ja, kanske lite lite kortare ( 1 match)
Cupen startade under omgång 3 av Sv.cupen. Bör starten flyttas fram? Nej, är man bättre kan man få förlora lite i början Smile
Var det bra med paus mellan gruppspelen? (aka. mellankval) Ja.

Tippningsligan
Bra upplägg? Tippa enbart 1 x 2? eller resultat på alla? Bra som det är-
Hur hård ska man vara vid tippningsgränsen? Är det en bra gräns? 18:00 är en bra gräns men man skall vara hårdare, INGA efter 18:00 ska få godkännas om man är iväg nånstans och inte kan tippa på en vecka och först efter 18:00 på onsdagen så kan man meddela detta till någon eller kanske tippa veckan innan.
Ska tippningen vara fortsatt öppen? Dold till matchstart? Dold till matchstart

Statistik
Tillräckligt mycket? För mycket? Korten, är det intressant?
Kort, Mål, Veckans Lag, är de bra, eller överflödiga? Korten är för mycket Smile

Regler
Ska vi vara hårdare med oanmälda w-o.s? 2st/säsong för mycket? Ja, mycket hårdare, 1 w.o och då får man tre dagar på sig att höra av sig varför man inte spelade, om man är iväg eller kvar i svenska cupen så meddelar man bara detta innan så blir det bra.
Ska vi vara hårdare med att boka match senast söndag kväll? Ja, vi ska inte flytta fram den, då drabbar det den som fixade match direkt på onsdag kväll eller torsdagen och kanske inte är inne på tisdagen, då ser han att han måste fixa match på onsdagen och då kan man inte spela internationell match.

yeshimamore

Antal inlägg : 95

Inlägg  Wisst lör nov 20, 2010 5:32 pm

Cupens Upplägg
Var det bra med två gruppspel? Jag hade föredragit 1 gruppspel, placeringmatcherna tycvker jag är höjdpunkten.
Var det bra med sorteringsmatcher i början? tycker de är överflödiga spec när de som kommer längre i svenska kuppen ändå inte spelar sin.
Lagom lång turnering? Bara det inte går över nästa säsong.
Cupen startade under omgång 3 av Sv.cupen. Bör starten flyttas fram? Flexibelt?
Var det bra med paus mellan gruppspelen? om vi har 2 gruppspel, så varför inte?

Tippningsligan
18:00 deadline, annars inga andra invändningar

Statistik
Kan mycket väl fortsätta hålla målen, ledsen att jag förra säsongen inte höll de uppdaterats. Tycker även jag det hade varit kul med publikstatestik.
Håller med om att det kan vara rörigt att se statestiken. Läggas som tippningen? externt?

Regler
2 w.o.s, måndagkväll...
Wisst
Wisst

Antal inlägg : 92

Inlägg  Sponsored content

Sponsored content

Till överst på sidan

- Liknande ämnen