HT - Chicken Race
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Björnes vs Jobs

+2
jaus
Vistrand
6 posters

Gå ner

Hur avgörs matchen?

Björnes vs Jobs I_vote_lcap40%Björnes vs Jobs I_vote_rcap 40% 
[ 4 ]
Björnes vs Jobs I_vote_lcap30%Björnes vs Jobs I_vote_rcap 30% 
[ 3 ]
Björnes vs Jobs I_vote_lcap10%Björnes vs Jobs I_vote_rcap 10% 
[ 1 ]
Björnes vs Jobs I_vote_lcap20%Björnes vs Jobs I_vote_rcap 20% 
[ 2 ]
Björnes vs Jobs I_vote_lcap0%Björnes vs Jobs I_vote_rcap 0% 
[ 0 ]
 
Totalt antal röster : 10
 
 
Omröstning stängd

Björnes vs Jobs Empty Björnes vs Jobs

Inlägg  Vistrand fre feb 11, 2011 7:34 pm

Tja!

Björnes och Jobs har råkat boka en match på Björnes arena, och med "normal" inställning.
Shit happens.

Nu är frågan, hur tycker ni matchen ska avgöras OM det blir oavgjort?

Eftersom jag älskar polls så har jag gjort en liten omröstning som slutar om fyra dagar.

Länk till HTMS: http://www.fantamondi.it/HTMS/index.php?page=predictor&lang=en
Vistrand
Vistrand
Cup Admin

Antal inlägg : 330
Points : 5551
Join date : 10-05-06

Till överst på sidan Gå ner

Björnes vs Jobs Empty Sv: Björnes vs Jobs

Inlägg  jaus sön feb 13, 2011 5:06 pm

Mitt förslag är att båda lagen diskvalificeras, då båda har "brutit" mot reglerna för cupen. Båda lagen har gjort lika mycket fel, det ena skickade fel utmaning, och den andra accepterade den utan att kontrollera så att match inbjudan blev rätt.

Hårt skall med hårt mötas!

jaus

Antal inlägg : 17
Points : 4905
Join date : 10-11-09
Age : 36
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Björnes vs Jobs Empty Sv: Björnes vs Jobs

Inlägg  yeshimamore sön feb 13, 2011 6:21 pm

Haha, du är bara bitter för att du är dålig.

Du borde inte vara med i turneringen alls eftersom du är så kass.

Hårt mot hårt skall mötas.

yeshimamore

Antal inlägg : 95
Points : 5168
Join date : 10-05-09
Age : 38

Till överst på sidan Gå ner

Björnes vs Jobs Empty Sv: Björnes vs Jobs

Inlägg  jaus sön feb 13, 2011 6:33 pm

yeshimamore skrev:Haha, du är bara bitter för att du är dålig.
Du borde inte vara med i turneringen alls eftersom du är så kass.
Hårt mot hårt skall mötas.

Allt beror på hur man ser på situationen. Varför skulle jag vara det minsta bitter över att det inte har gått så bra i seriespelet eller i CR, som är ett spel? Det måste alltid finnas någon som klarar av att hamna längst ner i en resultat lista för att ett spel ska kunna fungera.

Men det verkar som att andra tar illa upp när dem bemöter ett inlägg på det sättet som du gjorde. Om personen hade tagit det seriöst, hade hen istället för att försöka gå till motangrepp i form av "förnedring" och "smutskastning" istället förklarat varför hen inte skall bli diskvalificerad.

jaus

Antal inlägg : 17
Points : 4905
Join date : 10-11-09
Age : 36
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Björnes vs Jobs Empty Sv: Björnes vs Jobs

Inlägg  yeshimamore sön feb 13, 2011 7:22 pm

Eller så smutskastar jag inte dig utan säger bara vad jag tycker.
Jag behöver inte förklara mig om att det blev "vanliga" regler, visst jag hade kunnat kolla bättre, men nu är det som det är och då var frågan vad gör vi nu?

Ditt förslag kommer du med bara för att du är bitter för att jag har lyckas bättre än dig, du hade inte brytt dig ett dugg om det var några andra det gällde. Visst nån ska komma sist om det ska funka, men där är inte ens du så varför tar du upp det.

Det som gör mig upprörd är att du skriver detta endast för att det är jag, vad du har emot mig vet jag inte, och kom nu inte med ett motsvar om att du hade skrivit det oavsett vem det handlar om, för då ljuger du.

yeshimamore

Antal inlägg : 95
Points : 5168
Join date : 10-05-09
Age : 38

Till överst på sidan Gå ner

Björnes vs Jobs Empty Sv: Björnes vs Jobs

Inlägg  jaus sön feb 13, 2011 8:13 pm

Du får tro precis vad du vill. Om du tror att jag ljuger visar det bara hur lite du egentligen känner mig, och hur arrogant du egentligen är. Oavsett vilka lag som hade varit på förslag (eller i samma situation) så hade jag tyckt och kommit med samma förslag. Hade inte spelat någon roll vem ägaren till lag är eller var. Även om det hade gällt mig själv.
Man måste ändå någonstans inse sin egen roll och hur man själv hade behärskat situationen. Jag hade som sagt föreslagit diskvalificering om jag hade gjort samma sak, även om jag självklart hade blivit lika glad om jag slapp en diskvalificering.
Jag accepterar att du inte har samma ideologi som mig, men du måste kunna acceptera andras förslag.

Det är inte i många fall i denna cupen som jag inte känner någon i någon match. Man har regler av en anledning, och måste därför ha ett "straff" för alla som bryter mot reglerna.

Än en gång, varför skulle jag bry mig om resultatet i en kompis-cup. Visst det handlar om "ära och prestige", men jag deltar bara för skojs skull. Bryr mig inte för fem öre hur det går för mitt lag i cupen, ju bättre placering desto roligare, men jag satsar inte och spelar med A-Lag som många andra.

Det är inte många saker jag har emot dig, det för tillfället som irriterar mig och har gjort ett tag är din arrogans.

jaus

Antal inlägg : 17
Points : 4905
Join date : 10-11-09
Age : 36
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Björnes vs Jobs Empty Sv: Björnes vs Jobs

Inlägg  yeshimamore sön feb 13, 2011 8:42 pm

Okej, men det är intressant att du bryr dig så mycket helt plötsligt.

Tycker det är lite tråkigt att du går på personangrepp och kallar mig arrogant, eller du kanske skrev till dig själv?

Och sen står det inget i reglerna om detta, det står under "upplägg" att det ska vara cupregler men inget om att man ska bli diskvalificerad om man råkar ta vanlig match, det som kan hända är att det blir lika och då blir det lite problem men nu fixar vi en lösning som du vill motarbeta (undrar varför), men om någon av oss vinner så är det ingen skada skedd alls.

yeshimamore

Antal inlägg : 95
Points : 5168
Join date : 10-05-09
Age : 38

Till överst på sidan Gå ner

Björnes vs Jobs Empty Sv: Björnes vs Jobs

Inlägg  jaus sön feb 13, 2011 9:01 pm

På vilket sätt tycker du att det är intressant? Jag surfade in på forumet för att se det senaste nytt och såg en undersökning, det var först efter att du hade postat ditt svar jag faktiskt överhuvudtaget tänkte på att du var ägare till ett av lagen.

Kalla det personangrepp om du vill. Men du frågade vad jag hade emot dig och du fick ett svar. Tolka det som personangrepp om du vill. Det bevisar ju bara än en gång på din arrogans, och din intolerans mot inlägg/svar/förslag/frågor som inte gagnar dig.

Man kan vrida och vända på den situationen nästan hur mycket som helst.
Det jag främst ser är att det missgynnar alla andra cupfinal med att ett av lagen en större fördel gentemot det andra. Jag spelar inte själv i kvartsfinalen och är utslagen ur huvudcupsystemet, så jag vinner absolut ingenting på att ni blir diskvalificerade.

Är det något du känner att du vill ta upp så har du mitt telefonnummer och vet hur du når mig.

jaus

Antal inlägg : 17
Points : 4905
Join date : 10-11-09
Age : 36
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Björnes vs Jobs Empty Sv: Björnes vs Jobs

Inlägg  yeshimamore sön feb 13, 2011 9:30 pm

Har bara svårt att tro dig, helt plötsligt så skriver du på forumet och det gör du inte allt för ofta annars.
Så du tycker att vi har brutit mot reglerna? Var i reglerna står det att vi har brutit mot reglerna?
Min motståndare har en liten fördel ja, men det var flera matcher förra omgången då lagen hade fördel då man spelade i regionen där den "neutrala" planen låg, du var en av de som fick nackdel, men det hade du ingen koll på misstänker jag. Och det är inte hemmaplansfördelen som är problemet utan att om det blir lika vad gör vi då, det är detta det handlar om och inget annat.

Jag förstår inte bara var du hittar att jag är arrogant?
Jag svarar på alla frågor och jag hör av mig, något som du är sämre på.


yeshimamore

Antal inlägg : 95
Points : 5168
Join date : 10-05-09
Age : 38

Till överst på sidan Gå ner

Björnes vs Jobs Empty Sv: Björnes vs Jobs

Inlägg  fellah mån feb 14, 2011 2:32 pm

Björnes vs Jobs Catfight
fellah
fellah
3ggr Cupsegrare
3ggr Cupsegrare

Antal inlägg : 109
Points : 5109
Join date : 10-07-28
Age : 103
Ort : Halmstad

https://www.facebook.com/profile.php?id=100000651082848

Till överst på sidan Gå ner

Björnes vs Jobs Empty Sv: Björnes vs Jobs

Inlägg  yeshimamore mån feb 14, 2011 11:04 pm

Hahahaha, roligast på länge.
Fellah, du är en hjälte!

yeshimamore

Antal inlägg : 95
Points : 5168
Join date : 10-05-09
Age : 38

Till överst på sidan Gå ner

Björnes vs Jobs Empty Sv: Björnes vs Jobs

Inlägg  Vistrand tis feb 15, 2011 4:13 pm

Jag tänker inte kommentera vad ni skrivit utan nöjer mig med att konstatera att det finns en lucka i reglerna här.
Det är dock för sent att döma något straff inför den här matchen (jag hävdar bestämt att man inte ska ändra reglerna mitt i en säsong mer än i nödfall).

Om det ska utgå något straff för den här typen av handling, och vilken form av straff det i så fall skulle vara, är något vi självklart kan diskutera, men inte på detta sätt. Jag uppmanar alla att tänka på om vi ska ha straff (mer än vid inaktivitet) och i så fall vilket uttryck dessa straff skulle ha (poängavdrag? diskvalificering? handikapp? något annat?).

Om ni vill diskutera detta ber jag er att starta en ny tråd, som för att börja på ny kula. Oavsett så kommer jag ta upp frågan om eventuella straff i utvärderingen av säsongen som jag kommer publicera om några veckor.
Vistrand
Vistrand
Cup Admin

Antal inlägg : 330
Points : 5551
Join date : 10-05-06

Till överst på sidan Gå ner

Björnes vs Jobs Empty Sv: Björnes vs Jobs

Inlägg  Stroganoff tis feb 15, 2011 4:41 pm

Ouch grabbar. Känns som det ligger mer i denna diskussion än utgången av Jobs vs Björnes Shocked

Personligen måste jag lägga in ett veto mot att använda "htms." Beräkningen av resultatet sker på följande vis:

This score is calculated following the mathematical model we elaborated after analyzing the matches in thew DB. What the predictor does is to guess the medium number of actions that the ball possession gives to both teams, then distributing those actions on the three attack sides, finally calculating the expected goals on each side given the attack/defense ratio. The calculated score thus is only a math calculation based on rating comparison.

The bar, on the other hand, shows the percentages of victory, draw, loss. Those values come from a statistical analysis on data, not from a calculation or a prediction. The percentages are calculated taking from the DB all the matches with same or similar rating ratio, then counting the number of victories, draws and losses and showing them as a percentage. Obviously on that purpose a 8-0 score count as a victory as a 2-1 score. So the percentage values are not a guess, but just a report of what as already happened.


Från:
http://www.fantamondi.it/HTMS/index.php?page=predictor&lang=en

För det första:

Ration som räknas ut baseras på deras egen matematiska modell som vi inte vet särkilt mycket om. "The predictor" gissar ett average på antal chanser. Baserat på bollinnehavet. Den räknar sedan ut hur många mål som ska göras om man jämför anfall mot försvar på kanterna och i mitten.

Alltså taktiker inkluderas men hur? Kontrar du satsar du på mindre bollinnehav. Du får mindre chanser men försvarar dig bättre och dina några av dina chanser blir kontringar. Du kan vinna mot ett "bättre" lag om du stänger igen och petar in en boll eller två. Kan man mäta hur många kontringar man får?
Press siktar på att minska chanser för båda lagen. Hur många chanser försvinner?
Kreativt spel ökar chansen för speciella händelser. Speciella händelser räknas inte som vanliga chanser! Hur många chanser tillkommer?

För det andra:
Procenthalten kommer inte från någon beräkning. Den förutspår heller inget. Den baseras på andra tidigare matcher med samma resultat. Alltså en analys av vad som brukar hända. Ett (precis som det står) återgivande av vad som hänt. Alltså är det 20% att det skulle bli lika, 50% att lag 1 vinner och 30% att lag 2 vinner så känns det konstigt att ge segern till lag 1. Då även om statistiken i efterhand talar för laget så är det inte vad som har hänt.

Träffar du rivern i poker så gör du det. Även om procenten inte är med dig. Ska man bli straffad för den turen? Ska den som "ska" vinna alltid göra det?

För det tredje:

Är denna statistik objektiv?
Antagligen.
Fast jag skulle lotta...
Stroganoff
Stroganoff

Antal inlägg : 143
Points : 5251
Join date : 10-05-08

Till överst på sidan Gå ner

Björnes vs Jobs Empty Sv: Björnes vs Jobs

Inlägg  Vistrand tis feb 15, 2011 5:04 pm

Jag förstår hur du tänker. Och jag säger inte att du har fel, eller att jag inte håller med dig. Jag har själv funderat över något liknande din river-parallell.. Jag tycker dock att det är motiverat att ha med det som ett alternativ just eftersom det baseras på faktiska HT-matcher. Detta är trots allt bara en engångslösning, som kräver mer tanke ifall vi tvingas tillämpa den fler gånger.

Edit. Vi får se hur det blir, just nu verkar det vara väldigt jämnt..


Senast ändrad av Vistrand den tis feb 15, 2011 5:05 pm, ändrad totalt 1 gång
Vistrand
Vistrand
Cup Admin

Antal inlägg : 330
Points : 5551
Join date : 10-05-06

Till överst på sidan Gå ner

Björnes vs Jobs Empty Sv: Björnes vs Jobs

Inlägg  Vistrand tis feb 15, 2011 5:04 pm


Här är också ett slags försök att besvara vissa av dina frågor om taktik. Vissa saker visste jag, andra läste jag mig till i reglerna;

Angående press så har det visat sig (genom empiriska studier med något bristfälligt underlag) att det är ett nästintill linjärt samband som enbart verkar bero på taktiknivå, det högsta rapporterade är fem "bortpressade" chanser.

Man kan däremot väldigt enkelt i efterhand se hur många chanser som blockerades / var via kontring, de står alltid i matchrapporten.

Saxat från reglerna;
"När en potentiell chans hindras genom att ett lag använder taktiken press rapporteras detta i matchrapporten. Du kommer aldrig att få reda på vilket lag som skulle ha fått chansen.
[ _ _ _ ]
Alla kontringar skrivs ut i matchrapporten."


När det gäller SE så är de direkt kopplade till bollinehavet och är därför väldigt lätta att räkna ut. Däremot vet jag inte boosten av "Spela Kreativt" men det borde någon ha testat tycker man? Jag tror också att det är så att om man får ett specifikt SE, kan det dyka upp flera gånger per match om man missar chansen första gången, men man kan bara göra mål på det en gång. Dvs. man kan göra ett mål på ytter+nickskicklig SE:n, och ett på något annat SE, men inte två ytter+nickskiclig i samma match. Detta har jag dock inget belägg för utan har bara läst nånstans..

Saxat från reglerna om SE;
När ett SE inträffar är din chans att få det exakt densamma som bollinnehavet (vilket innebär att 55% bollinnehav betyder 55% chans att få det). Men tänk på att du måste ha spelare med rätt egenskap för ett visst SE för att kunna få det.
[...]
För varje SE som sker under matchen minskar chansen för ett nytt SE.
Vistrand
Vistrand
Cup Admin

Antal inlägg : 330
Points : 5551
Join date : 10-05-06

Till överst på sidan Gå ner

Björnes vs Jobs Empty Sv: Björnes vs Jobs

Inlägg  MrWipen tis feb 15, 2011 5:17 pm

Vistrand skrev:
Jag tror också att det är så att om man får ett specifikt SE, kan det dyka upp flera gånger per match om man missar chansen första gången, men man kan bara göra mål på det en gång. Dvs. man kan göra ett mål på ytter+nickskicklig SE:n, och ett på något annat SE, men inte två ytter+nickskiclig i samma match. Detta har jag dock inget belägg för utan har bara läst nånstans..

Det jag har lärt mig och vad som jag har läst mig till är att ett specifikt SE bara kan hända en gång per match. Dock är det ju så att en snabb ytter kan skapa många olika SE.
Tex.
Snabb ytter, skott, miss
Snabb ytter, skott, mål
Snabb ytter, inlägg, miss
Snabb ytter, inlägg, mål

alla dessa ser ju kanske ut att vara samma SE men räknas alltså som fyra olika SE.

Detta var egentligen bara tänkt som ytterligare en liten förklaring på det vistrand skrev och egentligen vet jag inte om det var nödvändigt. Men man kan väl inte förklara saker för noga hoppas jag Wink
MrWipen
MrWipen

Antal inlägg : 195
Points : 5172
Join date : 10-09-01
Ort : Göteborg/Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Björnes vs Jobs Empty Sv: Björnes vs Jobs

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet