HT - Chicken Race
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Tankar inför Säsong 4

+4
MrWipen
IgelQott
Zobeish
Vistrand
8 posters

Gå ner

Tankar inför Säsong 4 Empty Tankar inför Säsong 4

Inlägg  Vistrand ons mar 02, 2011 10:19 pm

Med bara den rafflande finalen ännu igång är snart ännu en säsong är slut.
Tycker du att allt var perfekt? eller Tycker du att allt sög och att vi borde lägga ner?
Har du haft någon klurig idé du gått och funderat på eller har du tänkt; Varför gör vi inte så här?
Har du något du absolut vill ha bort eller kanske något du saknar?
Vad vet jag.
Om du har en dunderidé eller bara en liten anmärkning så tveka inte - skriv!

Tack för att du delar med dig av dina åsikter. Det gör Chicken Race till en bättre cup och för oss närmare vårt slutgiltiga mål;
World Domination!
Vistrand
Vistrand
Cup Admin

Antal inlägg : 330
Points : 5583
Join date : 10-05-06

Till överst på sidan Gå ner

Tankar inför Säsong 4 Empty Sv: Tankar inför Säsong 4

Inlägg  Zobeish ons mar 02, 2011 11:06 pm

Vad ska man skriva efter en sån här underbar säsong.

Jag tycker att vi har haft en bra säsong och älskar att se denna kupp växa, tillskott av riktigt bra lag har gett mig som är sämre än snittet (11:a/20) en motivationshöjare att verkligen försöka bygga laget bättre och tänka ut nya strategiska ideér för att slå "storlagen"

Det ända negativa som jag har som är ett problem som kommer finnas en stund till framöver, och kommer bli svårt att bli av med är dessa tråkiga w.o matcherna och användarna som lägger av mitt i säsongen. Men det är som sagt va svårt att ta itu med detta problem.

Jag har en negativ sak till förresten, lite mer statistik, rolig statistik. Jag hjälper gärna till att skapar statistiktråden men om (som jag vill) det ska bli mer måste jag ha hjälp, undantag Wipen som gör ett KANON jobb med tippningsdelen.

Tack alla som har deltagit och gjort denna säsong till en spännande och tuff utmaning.
Zobeish
Zobeish
Statistics Manager

Antal inlägg : 172
Points : 5308
Join date : 10-05-06

Till överst på sidan Gå ner

Tankar inför Säsong 4 Empty Sv: Tankar inför Säsong 4

Inlägg  IgelQott tor mar 03, 2011 10:07 am

Flyttat till Säsong 4*

Mina tankar kommer inom kort, vill bara kort säga, sjukt bra säsong!
IgelQott
IgelQott
Admin

Antal inlägg : 126
Points : 5275
Join date : 10-05-06

https://htcup.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Tankar inför Säsong 4 Empty Sv: Tankar inför Säsong 4

Inlägg  MrWipen tor mar 03, 2011 5:27 pm

Jag kan väl också skriva av mig lite om tankar om cupen och lite annat runt omkring.

För det första måste jag säga att det har varit väldigt roligt (för min del framförallt gruppspelet och sen dog lite av nerven när slutspelet drog igång, hade ju ingen chans där). Sen är det givetvis tråkigt med w.o. matcherna men det känns som att det finns en aktiv kärna som aldrig lämnar w.o. och är på tårna så det finns mycket att bygga vidare på.

I grunden tycker jag att upplägget är jätte bra som det är men jag kan tycka att det hade varit något lite roligare om man snabbare fick möta lag som är på ungefär samma nivå. Detta kan ju genomföras på väldigt många olika sätt, dels att gå över till ett seriesystem med serier i fallande ordning där man kan gå upp och åka ur (fast då blir det ju ingen cup längre). Ett annat sätt att ordna saker på, och det är detta sättet jag helst skulle föredra, är att kopiera handbolls VMs upplägg. Dock är det nog lite svårt om man inte är exakt 24 st lag.
4 grupper
6 lag per grupp (alla möter alla en gång, neutralplan)
De 3 bästa går vidare till gruppspel 2 (dit tar man med sig poäng och målskillnad från matcherna mot de övriga två som går vidare).
Fyra grupper blir två grupper med 6 lag per grupp och man möter de 3 lagen man tidigare inte mött på neutralplan.
Efter detta möter 1:an från den ena gruppen 2:an från den andra gruppen i en semifinal.
Då får man semifinal och sen final.
Detta kan man ju gå vidare så att 3:an från en grupp möter en 4:a från den andra i placeringsmatcher osv.

Eftersom att alla lag ska spela så många matcher som möjligt går ju de tre sämsta lagen i varje grupp från gruppspel 1 också vidare till ett nytt gruppspel som fungerar på samma sätt som det jag har beskrivit ovan. Fördelen med detta är att alla lag hittar de lagen man har en chans att slå och en chans att tävla mot och man slipper de flesta matcherna där utgången är mer eller mindre given. Nackdelen är ju att man måste spela alla matcher på neutralplan och att det krävs exakt 24 lag för att det ska gå att genomföra på ett bra sätt.

Jag hoppas att jag beskrivit detta okej så att det är försåtligt för de flesta iaf.

Andra saker som jag hade tyckt skulle sätta lite mer färg på cupen är ju givetvis mer statistik och även lite mer fart på forumet under matcherna. Jag förstår ju givetvis att man inte kan begära sånt här bara då det måste vara upp till varje deltagare hur nära man vill följa matcherna. Just statistikdelen är ju ett hästjobb att sköta då man manuellt måste gå igenom varje match för sig, men om det finns några som kan tänka sig att hjälpa till tror jag inte att det är en omöjlighet.

Får även passa på att tacka Zobeish för de uppmuntrande orden angående vår tippning som jag tycker har fungerat på bra under säsongen, givetvis hoppas man alltid att ännu fler skulle vara med att tippa men vi är 17/20 som någongång under säsongen har tippat och det är 6/20 som har tippat varje vecka. Sen är det 3 st som missat max 2 gånger och Svärje som tippat alla gånger han varit hemma i Sverige. Så att iaf hälften tippar såpass frekvent ger mig lite energi att fortsätta även nästa säsong.

Kommer jag på något mer så återkommer jag.

Glömde ju nästa det viktigaste, vilket är att tacka Vistrand för en bra administrerad cup och för lottningen som jag hoppas kommer bli en tradition.

Höll nästa på att glömma, rankingen för nästa säsongs lottning hoppas jag kommer baseras helt på årets resultat och att om det kommer in nya som vill vara med så får de den sämsta ranking. Dvs att tex jag som kom på 14:e plats har ranking nummer 14 nästa år förutsatt att alla som kom före mig denna säsongen ställer upp även nästa säsong.
MrWipen
MrWipen

Antal inlägg : 195
Points : 5204
Join date : 10-09-01
Ort : Göteborg/Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Tankar inför Säsong 4 Empty Sv: Tankar inför Säsong 4

Inlägg  yeshimamore tor mar 03, 2011 9:47 pm

Grattis Dallas och tack till alla som har gjort detta till en toppencup!

Håller med Wipen i hans förslag, det låter riktigt bra, vill dock ha att sista tid för att boka match ska vara söndag 23.59 alt. måndag 18:00 för om man får W.O mot sig och inte har möjlighet att kolla på tisdag dag så har man ingen möjlighet att boka internationell match då deadline för detta är någongång under tisdag eftermiddag/kväll.

yeshimamore

Antal inlägg : 95
Points : 5200
Join date : 10-05-09
Age : 38

Till överst på sidan Gå ner

Tankar inför Säsong 4 Empty Sv: Tankar inför Säsong 4

Inlägg  Zobeish tor mar 03, 2011 10:13 pm

Ja bra att du tog upp det Johan, jag håller med på den punkten. Jag bland annat har svårt att boka internationell träningsmatch då jag börjar tidigt så jag sover efter 23.59 måndag, och slutar på hefsat sent på eftermiddagen på tisdagen.
Zobeish
Zobeish
Statistics Manager

Antal inlägg : 172
Points : 5308
Join date : 10-05-06

Till överst på sidan Gå ner

Tankar inför Säsong 4 Empty Sv: Tankar inför Säsong 4

Inlägg  Lundström IK fre mar 04, 2011 12:04 am

Med tanke på statestiken så kan man ju göra så att vi som är aktiva i forumet går in och helt enkelt fyller i vad som hänt och vem som gjort det i sina egna matcher, så skulle ju jobbet bli lite lättare för den som ska sammanställa det sen

Lundström IK

Antal inlägg : 50
Points : 5019
Join date : 10-09-23

Till överst på sidan Gå ner

Tankar inför Säsong 4 Empty Sv: Tankar inför Säsong 4

Inlägg  Vistrand fre mar 04, 2011 5:47 pm

Många bra och intressanta synpunkter, hoppas det kommer fler! Lätt att man fastnar i samma gamla hjulspår annars..

Och det här med att vem som kan fylla i målgörare låter ju som en bra idé tycker jag, bara man gör det på något smidigt sätt och att man har någon som är villig att sammanställa det.
Vistrand
Vistrand
Cup Admin

Antal inlägg : 330
Points : 5583
Join date : 10-05-06

Till överst på sidan Gå ner

Tankar inför Säsong 4 Empty Sv: Tankar inför Säsong 4

Inlägg  Stroganoff mån mar 07, 2011 11:24 am

Det blev en 7:e plats till slut. Jo men visst, man ska la inte klaga på den int. Ska bli gött o få chansen att ta det en nivå till nästa säsong Very Happy

Gör det första vill jag säga: Tack! Mycket trevlig säsong som även innehöll lite upptåg och stridslystnad. Som det ska vara.

Min första tanke var det här med omröstningen i "Björnes-Jobs" matchen. Ska vi ha en färdig modell hur vi gör om det blir felbokningar i slutspelet eller dylikt? Att jag tycker denna modell inte ska vara HTMS vet alla som läst forumtråden. Samtidigt så känns lottning lite surt. Personligen hade jag inte velat lottats ur kuppen.

Min andra tanke är att en typ av "tag-team" del skulle kunna läggas till i cupen. Där man paras ihop med en person och ens sammanlagda resultat läggs ihop. Jag läste Wipens inlägg och en variant på tag-team är ju att man parar ihop en "high ranker" med en "low ranker." När man sedan möter ett lag så möter de lågrankade varandra och de högrankade varandra. Här blir man då garanterad en match mot en jämnbördig och samtidigt blir det en team-match som öppnar upp för nya taktiker etc.
Stroganoff
Stroganoff

Antal inlägg : 143
Points : 5283
Join date : 10-05-08

Till överst på sidan Gå ner

Tankar inför Säsong 4 Empty Sv: Tankar inför Säsong 4

Inlägg  Vistrand mån mar 07, 2011 2:08 pm

Några lag tycks ha upplevt att vi har mycket W-O matcher så jag har kollat lite på det.


Vi har spelat 105 matcher denna säsong.
Antalet W-O var 12st = 11,4% (eller drygt en match per omgång).

Det går väl inte heller att komma ifrån det faktum att folk i slutet droppar av. Och tar vi väck de två lag som lämnade 3 W-O samt den W-On pga Sv Cupen så är vi nere på;
5/98 = 5,1% (eller en match per varannan omgång).

Sen ska man komma ihåg att båda parterna måste acceptera matchen för att den ska bli av.
Så man kan ju faktiskt räkna per icke accepterad match också (dvs en person utav de båda har ju utmanat även när den andra inte accepterar).Vilket ger;
12 icke accepterade/210 möjliga = 5,7% inaktivitet
(eller om man tar bort samma matcher som ovan; 2,6% oaccepterade)

Och det tycker jag är en klart godkänd siffra.. Smile bounce
Vistrand
Vistrand
Cup Admin

Antal inlägg : 330
Points : 5583
Join date : 10-05-06

Till överst på sidan Gå ner

Tankar inför Säsong 4 Empty Sv: Tankar inför Säsong 4

Inlägg  yeshimamore lör mar 12, 2011 11:54 am

Kom att tänka på en sak, för att undvika det här med Björnes-Jobs och Antrax-Kottarna (som nu inte blev ett problem) så tycker jag att hemmalaget ska ha ansvar att utmana och se till att allt blir rätt (så har man någon att skylla på om det blir strul)

yeshimamore

Antal inlägg : 95
Points : 5200
Join date : 10-05-09
Age : 38

Till överst på sidan Gå ner

Tankar inför Säsong 4 Empty Sv: Tankar inför Säsong 4

Inlägg  Stroganoff mån mar 14, 2011 1:43 pm

yeshimamore skrev:Kom att tänka på en sak, för att undvika det här med Björnes-Jobs och Antrax-Kottarna (som nu inte blev ett problem) så tycker jag att hemmalaget ska ha ansvar att utmana och se till att allt blir rätt (så har man någon att skylla på om det blir strul)

Det luktar konservatism på forumet. affraid

Nej men ärligt talat. Förändringen i regelbanken till att båda lagen ansvarar för utmaning/bokning av match var till det bättre. Mindre risk att folk glömmer. Fast problemet kvarstår. Har det hänt 2 gånger under en säsong så lär det ju hända igen. Vad ska vi hitta på? scratch
Stroganoff
Stroganoff

Antal inlägg : 143
Points : 5283
Join date : 10-05-08

Till överst på sidan Gå ner

Tankar inför Säsong 4 Empty Sv: Tankar inför Säsong 4

Inlägg  IgelQott mån mar 14, 2011 3:02 pm

Männskliga faktorn går nog inte att undvika tyvärr, jag tycker det antalet missade bokningar förra säsongen var acceptabelt.
IgelQott
IgelQott
Admin

Antal inlägg : 126
Points : 5275
Join date : 10-05-06

https://htcup.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Tankar inför Säsong 4 Empty Sv: Tankar inför Säsong 4

Inlägg  imar1337 tor mar 17, 2011 7:05 pm

IgelQott skrev:Männskliga faktorn går nog inte att undvika tyvärr, jag tycker det antalet missade bokningar förra säsongen var acceptabelt.

Jag håller med här! Ett sätt att minska detta problem är så klart att öka aktiviteten och motivationen till cupen. Vissa kanske inte tycker det är lika kul längre tex, då gör det inget för dom om de missar boka en match lite då och då. Mer statistik och snack i matchtråden ökar motivationen bland annat Smile

Sen är folk upptagna ibland och några w.o kommer att smyga sig fram. men om man får 2varningar och 3:e gången bann? så får man ta in en från en reservlista
imar1337
imar1337

Antal inlägg : 106
Points : 5005
Join date : 10-12-07

Till överst på sidan Gå ner

Tankar inför Säsong 4 Empty Sv: Tankar inför Säsong 4

Inlägg  Vistrand lör mar 19, 2011 1:35 am

Nu har jag tänkt en del och har hittat ett system som jag gillar. Jag tänkte lufta mina tankar så att ni får prisa eller fördöma dem. Om ni inte pallar läsa allt har jag highlightat det nödvändigaste i rött Razz

När jag sökte efter ett bra system hade jag ett par saker i åtanke; jag begrundade Wipens inlägg om att snabbare möta motståndare av sin egen kaliber. Detta för att främja jämnare matcher och om möjligt öka spänningen. Samtidigt har det tidigare säsonger uttryckts att två gruppspel känns, om inte meningslöst så åtminstone lite överflödigt (kanske pga. det repetitiva och känslan av att man inte kommer någon vart?). Det problemet finns väl förvisso inte i Handbolls-VMs upplägg men jag har ändå en vilja att så sent som möjligt dela in i ett A-/B-slutspel. Därför sökte jag en alternativ lösning.

Det tänkta upplägget blir liknande en liga, med undantaget att alla inte möter alla. "Men det går väl inte att göra rättvist?" kanske ni tänker, men det fungerar faktiskt.
Systemet bygger på att man i möjligaste mån möter någon med samma poäng som en själv. Det vill säga, efter första omgången så kommer några ha vunnit matcher, några ha spelat oavgjort, och några att ha förlorat. Vinnarna möter då en annan vinnare, förlorarna en annan förlorare. Efter två omgångar kommer några ha vunnit båda, några vunnit en, några ha förlorat båda. Då möter man återigen en spelare med liknande facit. Enda undantaget är att man bara kan möta varje motståndare en gång. Min tanke är att vi spelar enligt detta system under ~6 omgångar. Eftersom vi är över sexton spelare behöver vi nämligen spela minst 5 omgångar, annars riskerar vi att två eller flera spelare slutar med full pott (2^4 = 16 jämför med slutspelsträdet för att förstå hur det går till att två får full pott). Det är ju dock fortfarande möjligt att två spelare slutar på samma poäng men i så fall har vi ju massa skiljesätt, såsom målskillnad. Sedan kommer topp 4/5/6 vara klara för slutspel. De sista 2/3/4 A-slutspelsplatserna fyllas via vårt ack så hyllade mellankval. Förutom att mellankvalet är allmänt hyllat finns det också en matematisk anledning att inte rakt av ta topp 8 till ett A-slutspel. Det är nämligen så att i det här systemet kommer de bästa hamna högst upp, de sämsta längst ner, däremot kan det ibland bli lite Hawaii i mitten.. Till slut blir det traditionellt slutspel, nytt för i år att det är ett A-slutspel med enbart 8 platser, och sedan ett separat slutspel för övriga.

Vad tror ni?
Vistrand
Vistrand
Cup Admin

Antal inlägg : 330
Points : 5583
Join date : 10-05-06

Till överst på sidan Gå ner

Tankar inför Säsong 4 Empty Sv: Tankar inför Säsong 4

Inlägg  IgelQott lör mar 19, 2011 6:44 pm

I think that sounds awesome!
IgelQott
IgelQott
Admin

Antal inlägg : 126
Points : 5275
Join date : 10-05-06

https://htcup.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Tankar inför Säsong 4 Empty Sv: Tankar inför Säsong 4

Inlägg  Stroganoff sön mar 20, 2011 3:18 pm

cheers cheers cheers bounce

Mycket trevligt system. Enda nackdelen är att "bättre lag" kan spela ut varandra. Vilket öppnar upp för ett mittenlag att spurta låt oss säga de sista två matcherna och nypa en slutspelsplats.

Detta är ingen stor nackdel eftersom ett lag som presterar bra också successivt kommer att möta bättre motstånd. Mycket taktik inblandat här.

Framförallt så kommer varje match göra skillnad. Varje match kommer vara viktig.
Stroganoff
Stroganoff

Antal inlägg : 143
Points : 5283
Join date : 10-05-08

Till överst på sidan Gå ner

Tankar inför Säsong 4 Empty Sv: Tankar inför Säsong 4

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet